Opakowanie to bardzo ważny czynnik zapewniający świeżość i jakość kupowanych przez nas produktów. Ponadto opakowanie pełni funkcje informacyjne oraz jest nośnikiem reklamy. Ponad 50% konsumentów podejmuje decyzje zakupu produktu kierując się właśnie nim. Na rynku opakowań zawitały nowe trendy! Dotąd konsumenci mogli wybrać produkty pakowane próżniowo, w modyfikowanej lub kontrolowanej atmosferze. Obecnie do pakowania produktów stosuje się tzw. inteligentne i aktywne opakowania. Co to takiego?
Zajmijmy się tymi pierwszymi. Opakowanie inteligentne zawierają tzw. interaktywny wskaźnik, który ma za zadanie monitorować warunki znajdujące się w opakowaniu.
Dla przykładu:
Interaktywnym wskaźnikiem najczęściej jest barwnik, który pod wpływem zmian warunków panujących w opakowaniu zmienia swą barwę.
Interaktywne wskaźniki opakowań to:
Jakie są zalety takich opakowań?
W opakowaniach aktywnych produkt, otoczenie i opakowanie wzajemnie na siebie oddziaływają, przez co zwiększa się jakość produktu, okres przydatności i trwałości.
Przykłady opakowań aktywnych:
Pochłaniacze tlenu |
Związki żelazowe lub kwas askorbinowy stosowane głównie do sera, pieczywa, mleka w proszku, herbaty czy mięsa.
|
Pochłaniacze CO2 |
Do palonej kawy stosuje się pochłaniacz CO2 jakim jest wodorotlenek wapnia, sodu lub potasu.
|
Pochłaniacze etylenu
|
Do owoców i warzyw stosuje się aktywny węgiel, tlenek glinu.
|
Pochłaniacze wilgotności
|
Żel silikonowy i glicerol stosowane do ryb, warzyw i owoców oraz drobiu.
|